Tulevaisuuden autotehdas pohjautuu tiimityöhön

Fisker Karma on maailman ensimmäinen premium-luokan ladattava hybridiauto. Se on suunnattu ympäristöstä välittäville ihmisille, jotka arvostavat myös suorituskykyä ja luksusta. Näiden upeiden kulkupelien kanssa Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla työskentelee muun muassa insinööri Santtu Toivonen.

– On se kyllä huikea auto. Olen ollut Karman kyydissä muutamia kertoja. Kuuluu työhöni varmistaa, onko mahdollinen muutos onnistunut halutulla tavalla. Toiveissa on päästä itsekin ratin taakse, naureskelee Toivonen kysyttäessä Karmalla ajosta.

Toivosen työnkuvaan kuuluu tuotannossa tapahtuvien muutosten hallinta noin 15 muun vastaavaa työtä tekevän kanssa. Käytännössä se tarkoittaa, että Fiskeriltä tulevat muutokset auton rakenteeseen kulkevat heidän kauttaan.
– Ohjeistan tuotantoa ja käymme läpi, kuinka muutokset vaikuttavat tuotannon aikaan ja kustannuksiin. Jos konstruktiossa on ongelmia, raportoin siitä asiakkaalle ja autan uuden ratkaisun kehittämisessä ja käyttöönotossa. Parasta työssäni on, että saan olla tekemisissä kaikkien työvaiheiden kanssa. Toimistoni sijaitsee tuotannon vieressä. Kun täytyy katsoa tai tarkistaa asioita, minun ei tarvitse tehdä sitä koneelta, vaan menen konkreettisesti paikan päälle.

Ison talon edut

Toivonen arvostaa Valmet Automotivea reiluna työnantajana. Isossa talossa systeemit toimivat ja kaikkeen on toimintatapa valmiina. Se helpottaa työtä. Positiivista on myös liukuva työaika.
– Aamulla tulen yleensä 6-7 aikaan, sillä tykkään olla ajoissa töissä. Tiimityöhenki on täällä tärkeää. Ja se toimii, koska kaikki ottavat vastuun omasta työstä ja osaamisestaan. Linjalta löytyy huikeaa ammattitaitoa ja milloin tahansa voi kysyä kokeneemmilta kavereilta neuvoa.

Urheilumiehenä Toivonen käy paljon työpaikkansa kuntosalilla. Lisäksi Valmet Automotivessa toimii useita harrastus- ja urheilukerhoja – tietysti myös autokerho. Ei siis ihme, että työilmapiiri Uudessakaupungissa on erinomainen. Työntekijöiden vaihtuvuus on vähäistä ja mukana on sekä uusia asiantuntijoita että 30-40 vuotta alalla olleita rautaisia konkareita. Yrityksessä kannustetaan myös jatkuvaan kouluttautumiseen ja kehittymiseen. Tuotannon puolella toimii työkierto, joka uusien haasteiden lisäksi auttaa hahmottamaan kokonaisuutta. Se on voimavara koko yritykselle.

– Itse olen osallistunut jo useisiin koulutuksiin. Koen sen tärkeäksi, sillä korkean teknologian alalla on kova kilpailu. Eräs merkittävä palanen on tuotekehitysosasto, joka tarjoaa suunnittelupalveluita. Tätä osaamista esitellään muun muassa osallistumalla autonäyttelyihin konseptiautoilla. Yksi tulevaisuudensuunta on sähköautojen tuotannossa ja on hienoa olla osana tätä kansainvälistä huipputiimiä. Voin vain sanoa, että olen löytänyt tähän mennessä parhaan työpaikkani, joka sopii täysin omaan osaamiseeni. Ja kukapa ei haluaisi olla töissä Suomen ainoalla henkilöautotehtaalla?

www.valmet-automotive.com